niedziela, 24 listopada 2013

Henkel i pierwszy na świecie proszek do prania

26 września 1876 roku Fritz Henkel wraz z dwoma wspólnikami założył firmę Henkel & Cie. Dwa lata później na rynku pojawia się pierwszy markowy detergent - Soda Wybielająca Henkla (Bleich-Soda), sprzedawany w papierowych torbach. Produkt ten zyskał taką popularność, że Fritz Henkel został zmuszony do budowy nowej fabryki z własną bocznica kolejową. Wkrótce też podjął decyzję o poszerzeniu oferowanego asortymentu, np. w 1884 roku rozpoczął sprzedaż ultramaryny koloryzującej (środka nadającego tkaninom niebieski odcień), płynu czyszczącego, pomady do czyszczenia, ekstraktu wołowego i brylantyny do włosów.

Firma Henkla miała typowy, rodzinny charakter. W 1893 roku zatrudnia się w niej Fritz Henkel junior (zajmował się branżą markowych produktów, rozwinął sieć sprzedaży i udoskonalił strategie reklamowe), a w 1905 roku najmłodszy syn dr Hugo Henkel (chemik, zajmował się badaniami chemicznymi w zakresie środków do prania i wybielania oraz nadtlenków). 9 marca 1895 roku znak z podobizną lwa zarejestrowano jako znak handlowy, zarejestrowano również nazwę „Henkel's Bleich-Soda”.

W 1907 roku rozpoczyna się produkcja pierwszego na świecie samoczynnego proszku do prania. Jego nazwa utworzona została od nazw najważniejszych składników: nadboranu (niem.: PERborat) oraz krzemianu (niem.: SILikat). Persil zrewolucjonizował życie gospodyń domowych i odniósł niesamowity sukces (w 1908 roku jego produkcja wynosiła 4,7 tysięcy ton). W 1922 roku znakiem rozpoznawczym proszku stała się „Biała Dama”. Została stworzona przez słynnego berlińskiego artystę i karykaturzystę Kurta Heiligenstaedt'a. Dama ubrana była na biało i w lewej ręce niosła paczkę Persila. Jej postać pojawiała się w zasadzie wszędzie: na plakatach, gazetach, szyldach, zegarach ulicznych a nawet na szczytach dachów. Kampanie reklamowe tego proszku były na tyle popularne i skuteczne, że kiedy w 1956 roku niemiecka telewizja wyemitowała pierwsza w swojej historii reklamę, była nią reklama właśnie Persila.

W czasie drugiej wojny światowej, rząd wydał dekret nakazujący produkcję wyłącznie standardowych proszków do prania, w związku z tym Persil zniknął z rynku. Na szczęście powrócił w 1950 roku. Persil do prania, razem z Henko do namaczania i Silem do płukania, stanowił komplet spełniający wszystkie wymogi klasycznego cyklu prania.

Wracając do Firmy Henkla... W 1910 roku firma znalazła zastosowanie dla – wówczas odpadowego produktu – gliceryny. Aż do pierwszej wojny światowe Henkel był jej największym w Europie producentem.

W 1912 roku liczba pracowników fabryki Henkla przekroczyła tysiąc osób (ponad połowę stanowiły kobiety). Henkel bardzo dbał o swoich pracowników. Stworzył punkt pierwszej pomocy z pielęgniarką zatrudnioną na pełen etat, wybudował boiska do gier i sportów a dla kobiet organizował zajęcia szkoły gospodarstwa domowego. W pięćdziesiątą rocznicę zdobycia kwalifikacji handlowych założył Fundację Wsparcia Pracowników, a z okazji swoich siedemdziesiątych urodzin w 1918 roku – Fundusz Emerytalny Pracowników i ich Rodzin. Od 1925 roku organizował kursy przyuczające do zawodu.

W 1920 roku pierwszy raz pojawił się obecny znak firmy: czerwony owal z nazwą w środku. W tym samym roku wprowadzono do oferty produkt do czyszczenia i szorowania o nazwie ATA. Od 1924 roku dystrybuowana była w tłoczonych pod ciśnieniem pojemnikach tekturowych w kształcie butli, które stały się jej znakiem rozpoznawczym. W 1954 roku przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek mydło Fa – nowy rodzaj mydła z wysokiej jakości olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych. Na przestrzeni lat asortyment produktów Fa znacząco się zwiększył i stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek branży kosmetycznej.

Ale firma Henkla to nie tylko proszki i płyny do prania. W swoim asortymencie posiada także: środki do czyszczenia i zmywania, kosmetyki do pielęgnacji, stylizacji i koloryzacji włosów, kosmetyki do pielęgnacji ciała i higieny jamy ustnej, kleje konsumenckie i przemysłowe, chemię budowlaną oraz technologie i usługi przemysłowe. Na przykład w 1969 roku wyprodukowała pierwszy na świecie klej w sztyfcie – Pritt. Najbardziej rozpoznawalnymi markami są m.in.: Persil, REX, Perwoll, Silan, Pur, Clin, Bref, Somat, Schwarzkopf, Schauma, Palette, Taft, Fa, Pattex i wiele innych.

Obecnie firma działa w ponad 125 krajach świata i zatrudnia ponad 50 tysięcy pracowników. W Polsce posiada fabrykę w Raciborzu.

Ciekawostką jest, że w latach 1887 – 1913 Henkel rozpoczął pakowanie i sprzedaż pierwszej, markowej herbaty w Niemczech. Herbata Henkla (bo tak brzmiała jej nazwa) sprzedawana była w ozdobnych puszkach chroniących przed utratą aromatu. Dotychczas herbatę sprzedawano zwykle luzem. W szczytowym okresie, sprzedaż herbaty odpowiadała za ponad dziesięć procent obrotów firmy.



Historia firmy Henkel
Historia Persila

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz